Ruil BLACK FRIDAY in voor SUNNY FRIDAY

November 23, 2018

 

 

Ruil BLACK FRIDAY in voor SUNNY FRIDAY

 

In de aanloop naar 23 november en vooral vandaag, op de dag zelf, loopt mijn mailbox vol met een veelvoud aan aanbiedingen, allemaal in het kader van Black Friday. Met opzwepende teksten en nog meer reclamestunts moet ik verleid worden om overal mijn portemonnee open te trekken om maar uit te geven en te spenderen. Sterker nog: het gevoel wordt me toegeschreeuwd dat ik een dief van mijn eigen portemonnee ben als ik geen gebruik maak van al dat moois en al dat aantrekkelijks.

 

"CONSUMEREN!!!! is de schreeuw via mailbox, folders in de brievenbus en radioreclames.Voor mij is Black Friday gewoon een Zwarte dag."

 

De gretigheid en hebberigheid, twee destructieve monsters die in mij huizen, worden gewekt en uiteindelijk moet ik me wel dom voelen niet eens naar de aanbiedingen te kijken, laat staan er van te profiteren.

 

CONSUMEREN!!!! is de schreeuw via mailbox, folders in de brievenbus en radioreclames.

Voor mij is Black Friday gewoon een Zwarte dag.

 

Ik bedenk me dat we het zouden moeten omdraaien door Black Friday om te dopen naar Sunny Friday en het liefst Sunny everyday. Niet door de prijzen met 30, 40, 50 en zelfs 70% te verlagen of drie voor de prijs van een aan te bieden, maar door de prijzen met 30, 40, 50 en zelfs 70% te verhogen en een voor de prijs van drie aan te bieden. De manier om ons te remmen in onze gretigheid en hebzucht, de manier om ons bewust te maken dat consumeren niet iets moois is maar iets destructiefs. 

 

Ik heb nog steeds de beelden van de BBC rapportage voor ogen waarin vermeld word dat er voor iedere spijkerbroek 8000 liter water nodig is, dat het Aralmeer veranderd is in een woestijn vanwege de katoenindustrie en dat een rivier in Indonesië, waar mensen voor hun waterbehoefte afhankelijk van zijn, volledig is vergiftigd door katoenproductie (en dan heb ik het over 1 soort industrie maar dit geldt voor vele industrieën). Met schaamte heb ik vastgesteld dat ook ik daar debet aan ben met mijn consumptiegedrag maar het heeft me ook doen beseffen dat ik er iets aan kan doen. Minder meer zou al veel helpen. In plaats van veelvoudig kopen, alleen enkelvoudig kopen en alleen iets kopen als ik het echt nodig heb. 

Ik ben de wereld, ik ben het milieu en ik heb het in de hand om deze wereld te helpen herstellen van mijn en onze hebberigheid en consumptiedrift. 

 

Daarom pleit ik voor de invoer van een SUNNY FRIDAY om dat bewustzijn te stimuleren.

 

 

Please reload

Recente artikelen
Please reload

Contact

Otterlaan 5

6705 CJ Wageningen​​

Tel: 06 447 565 39

​info@servant-leadershipsolutions.nl

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Instagram - Black Circle
  • Black YouTube Icon

© 2017-2019 by Servant-Leadership Solutions B.V.