Boeken

Dienend Leiderschap, dát werkt!

Leiderschap is uit balans. In jaarverslagen worden veel mooie woorden gewijd aan het belang van menselijk kapitaal. In de praktijk wordt leiderschap vaak en vooral operationeel en resultaatgericht ingevuld en is de mens dan het kind van de rekening.

In dit boek wordt gekeken naar een vorm van leiderschap die niet uitgaat van het belang van de leider maar van het belang van het individu, de medewerker die geleid wordt: dienend leiderschap.

Dienend leiderschap leidt niet tot softe organisaties maar tot gezonde organisaties die succesvol zijn en continuïteit in zich waarborgen, die zowel de aandeelhouders als de medewerkers tevreden stellen.

In “Dienend Leiderschap, dát werkt!” wordt de lezer aan het denken gezet over (het eigen) leiderschap. Met voorbeelden toont Daan Fousert aan op welke wijze ander leiderschap binnen organisaties kan worden bereikt. Deze speciale uitgave van het boek is aangepast aan de veranderde terminologie van Servant Leadership en de hoofdstukken zijn uitgebreid met vernieuwde inzichten die tot op heden zijn vergaard vanuit het werkterrein.

Daan Fousert | Prijs : € 23,50 (excl. verzendkosten) |  313 pagina’s | 2013 | Uitgever: Vakmedianet | ISBN 90 13 02383 5

Nooit meer de baas. Servant-Leadership: een betekenisvol en duurzaam alternatief voor hiërarchische macht

Servant-Leadership is een 'manier van zijn en doen' waarbij de leider dienend is aan de groei van anderen, de organisatie en zichzelf. Daarmee draagt deze filosofie bij aan een duurzame ontwikkeling van de samenleving als geheel. Servant-Leadership helpt bij het scheppen van een bedrijfscultuur die niet langer een van bovenaf geleide hiërarchie nodig heeft. Gebleken is dat organisaties die Servant-Leadership als bedrijfsfilosofie omarmen, zelfs beter presteren dan hun branchegenoten. Medewerkers ervaren dat zelfleiderschap en betekenisgeving leiden tot geluk en zij dragen daarmee vol overtuiging bij aan gezonde en succesvolle organisaties. 

In 'Nooit meer de baas' maak je kennis met de basisprincipes van Servant-Leadership als een betekenisvol en duurzaam alternatief voor hiërarchische macht. Het is een boek voor iedereen die Servant-Leadership in de praktijk wil brengen. Niet alleen voor leiders, maar voor iedereen die door middel van zelfleiderschap en zelfsturing een eigentijdse en andere koers wil varen. Dit boek geeft je handvaten voor de leider die je werkelijk wilt zijn.

Daan Fousert | Prijs: € 19,95 (excl. verzendkosten) | 108 pagina's | 2017 | Uitgever: Decide2develop | 2e druk nu leverbaar.

ISBN 978 90 821852 1 8

Recensie van Ester Wijnen, directeur Spirit2gether:

"Het boek raakt iets waarachtigs aan. Het gaat over de betekenis die leiderschap voor mij heeft. Het gaat over het belang van de voorwaarde om jezelf als leider heel goed te kennen.Te weten waar je voor staat voordat je begint aan richting geven aan een ander of aan een organisatie. De schrijver Daan Fousert heeft een missie. De grondlegger van Servant-Leadership Robert Greenleaf had een missie. Ik heb een missie om betekenisvol leiderschap te ontwikkelen in organisaties. Hoewel ik veel herkenning vind, voel ik me geïnspireerd en leest het boek als een warme deken. En ook word ik me bewust van de noodzaak dat er nog veel te doen is. Leiderschap is overal, organisaties zijn overal.

Maar worden ze geleid door leiderschap dat werkelijk dient? Daan heeft voorbeelden te over van waar nog winst te behalen valt en trapt af met 8 taboes over leiderschap." Lees de uitgebreide recensie van Esther hier.

Recensie van NBD Biblion over 'Nooit meer de baas':

"De auteur probeert de lezer wegwijs te maken in de wereld van het Dienend-Leiderschap. Het Servant-Leadership model beoogt een nieuwe filosofie te introduceren, waarbij de macht gedecentraliseerd wordt en de mens en zijn omgeving als uitgangspunt worden genomen. Wat zijn de karakteristieken van zulke leiders? Welke taboes kunnen hierdoor doorbroken worden? En hoe kun je doelgericht luisteren en handelen om je medewerkers te kunnen employeren?

 

Deze en vele andere wetenswaardigheden worden besproken in dit boek. De auteur geeft de lezer praktijkgerichte instrumenten om direct op de werkvloer toe te kunnen passen. De schrijfstijl is to the point en voor een brede doelgroep toepasbaar. Alhoewel al decennia wordt gesproken over dit nieuwe businessmodel, blijft de integratie in het bedrijfsleven achter op de verwachtingen. Toch is dit boek een waardevolle toevoeging aan dit genre."

-Drs. Can Kumru

Recensie van een lezer over 'Nooit meer de baas':

"Wauw, ik ben echt diep onder de indruk van dit boek Nooit meer de baas, door Daan Fousert. Ontvangen n.a.v. onze ontmoeting tijdens de meet-up van de Next Gen woensdagavond 28 maart jl. Ik heb het zojuist uitgelezen en durf zelfs eerlijk toe te geven dat ik vanuit dit perspectief zelf een rol als leidinggevende zou willen pakken. Dat heb ik nog niet eerder in mijn leven op deze manier gevoeld. Dit komt omdat ik mezelf niet zie en vind passen in de hiërarchische systematiek van leiderschap in de politieorganisatie. Met servant-leadership als uitgangspunt voelt dit echter compleet anders en natuurlijk aan! Ik begrijp nu ook beter het antwoord dat ik altijd heb gegeven en geef aan mensen die mij vragen: “Anja, wat wil je worden?”. Mijn antwoord is en blijft “ik ben al wie ik wil worden, mezelf.” Dank Daan Fousert, dit prachtige inzicht dat je me hebt gebracht. En aan degenen die deze post tot dit punt hebben gelezen, ga dit boek lezen!! Word je blij van!"

-Anja Hoog Antink MSc, operationeel specialist C Next-Gen, politie

Auteur Daan Fousert

Over de Auteur:

Daan Fousert is ruim 40 jaar werkzaam in het vakgebied personeelsmanagement en organisatie-ontwikkeling (P&O) en leiderschap. Voor hem heeft de balans tussen mens en bedrijf in zijn vak altijd centraal gestaan en hij heeft zijn verbazing nooit onder stoelen of banken geschoven dat leidinggevenden zich niet beter bewust zijn van het zakelijk nut van de factor mens. Mensen succesvol maken betekent dat zij zowel emotioneel, fysiek, sociaal, mentaal als spiritueel in balans moeten zijn. De 'softe' factor mens is een keihard concurrentie-instrument en bovenal een sleutel tot succes van iedere organisatie.

 

Vanuit die optiek heeft Fousert hoge P&O functies bekleed en zware veranderingsprocessen geleid bij onder meer General Electric, Quaker Outs, Campbell Biscuits Europe, Fokker, Compaq en Ericsson. Vanaf 2000 is Fousert zelfstandig en lange tijd aangesloten geweest bij het Center for Servant-Leadership Europe (tot 2017).

 

Zijn aandachtsgebieden zijn: Cultuur en Leiderschap als bewustwordingsproces bij leidinggeven; P&O-professionalisering en Servant-Leadership, in de zin van waarden-gedreven leiderschap.

Van zijn hand verschenen de volgende boeken: zelfmanagement (1995) en Zelfsturende teams (1996). Zijn derde boek P&O, passé en overbodig?, uitgekomen in augustus 2000, is door het tijdschrift PW gekozen als het beste P&O boek van dat jaar. In 2001 is dit boek ook op de Amerikaanse markt uitgebracht. In 2003 is een minder uitgebreide versie van dit boek onder de titel Ander Leiderschap op de markt gebracht. 

Contact

Otterlaan 5

6705 CJ Wageningen​​

Tel: 06 447 565 39

​info@servant-leadershipsolutions.nl

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Instagram - Black Circle
  • Black YouTube Icon

© 2017-2019 by Servant-Leadership Solutions B.V.